20. oktober 2010

en misslykket MMF-kake

Vi skal ha barnevelsignelse på søndag, så jeg tengte jeg skulle prøve meg på en MMF-kake før selve dagen, bare så jeg ikke skulle ende opp med en misslykket kake....-noe jeg nettop gjorde.
Min første MMF-kake ble ikke like fin som jeg hadde tengt meg. Det var utrolig vanskelig å jobbe med, noe så klissete og seigt...Men etter mye melis og røring, kom jeg i mål.


Litt stolt er jeg da...var jo tross alt vanskelig og jobbe med, og jeg måtte skynte meg litt med den toppen fordi Stian skulle gå, og han skulle jo ha med seg kaken til noen venner som nettop har fått baby
Inni er det en mørk sjokoladekake, og pisket krem med bringebær.

Nå kom forresten Stian hjem med restene av kaken. Gutta der ble enige om at kaken var god, men pisket krem med bringebær var ikke guttas favoritt, de ville heller hatt bare sjokoladekake! MEN, så var det jo faktisk en prøve til søndag da, hehe :)

Ønsker dere en fortsatt fin uke!

post signature

11 kommentarer:

  1. Det så nu veldig fin ut! Artig å prøve ut noe nytt da,men bra å prøve den før vist den ikke ble så bra.
    Lykke til med neste kake.
    Ha en flott torsdag!
    Klem Christina

    SvarSlett
  2. Hei

    Takk for hyggelig kommentar hos meg.
    Mulig du hadde for lite melis i massen fra før av?
    Og til kjevling bruker jeg alltid potetmel, aldri melis. Om lokket ikke vil feste seg til kaken, så pleier jeg å smøre litt vann over hele kaken før jeg legger på lokket, bare sånn at den er litt fuktig.
    Synes du er tøff som prøvde deg på en slik kake og til og med levere den til andre.
    Nå er vinneren kåret, se på bloggen min:-)

    SvarSlett
  3. Den va jo knallfine!! Ennå bere nestegang!! Eg åg vil ha bare sjokoladekaga inni- me masse masse sjokoladekrem;) Haha!! Blir kos på søndag!!

    SvarSlett
  4. den va SØDE june! :) jc

    SvarSlett
  5. Så flink du har vært :) MMF er litt vanskelig å jobbe med, det synes jeg også om det er noen trøst. Men man skal jo jobbe inn nærmere en halv kg melis så den blir bedre og tørrere etterhvert ;) Får litt sånn marsipan-konsistens til slutt.

    Det som er lurt er å ha godt med sjokoladesmørkrem utenpå kaken før du legger MMF lokket på, da får den et glattere utseende. Jeg skjærer også av de værste bulkene i kaken på forhånd. Mye arbeid egentlig ;)

    Jeg ville ikke brukt mel til utkjevling, heller hatt MASSE melis sånn at "deigen" til slutt blir lett å jobbe med. Eller bruk potetmel på bakeunderlaget som det ble foreslått lengre opp her.

    Å jobbe med MMF er en vanesak tenker jeg. Veldig vanskelig og en del prøving og feilig i begynnelsen. Til slutt får man dreisen på det hele :) Lykke til med den neste kaken hvis du prøver deg igjen ;)

    Klem Karina

    ps: Supert at du har meldt deg som blodgiver :) Du gjør meg stolt :)

    SvarSlett
  6. Så FLINKE du e June!:) syns an blei knall fine eg! såg rektigt så goe ud!
    Ha en fortsatt flotte dag!
    -Klem-

    SvarSlett
  7. Lurt å spørre, det er jo sånn vi lærer og drar erfaringer fra hverandre ;) hehe!

    Jeg rører først inn melis med en sleiv eller noe liknende, etterhvert får den litt mer sånn plastelina-konsistens, da heller jeg "røra" på kjøkkenbenken og dynger på med melis som jeg elter inn for hånd til den ikke kleber lengre.. Om det var forståelig? hehe ;)

    SvarSlett
  8. Det såg jo bra ut dette june.. t å ver første gang! då blir den heilt perfekt til barnevelsignelsen;) fin farge på stjernene og!

    SvarSlett
  9. :-) du er iherdig! Tøft at du baker ei prøvekake! det er det ikke alle som hadde gidda. :-)

    SvarSlett
  10. Så flinke du e June! Den va jo knall fine:) Å neste gong bler du nok fornødde sjøl og;) Nei, eg har aldri lagt sånnei kake, men kanskje eg sko gått på kurs sjå deg;))
    Ha ei fine helg! :)

    SvarSlett